Rynek Infrastruktury
Umowę na realizację podpisano 3 marca 2011 roku. Wykonawca (konsorcjum Mota – Engil Polska Central Europe z siedzibą w Krakowie - lider, wraz z partnerami: Mota – Engil Engenharia e Construcao Portugalia, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lublina i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Puławy) zbudował dwujezdniową drogę klasy S (o długość 23,7 km plus włączenie do obecnego przebiegu DK17 oraz łącznicę na węźle Kurów Zachód w ciągu S12) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (57 odcinków o łącznej długości 38,4 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi.
Przebudowano kolidującą z drogą linię energetyczną 400 kV na długości 7,4 km. Wybudowano 20 obiektów inżynierskich (w tym siedem mostów, trzynaście wiaduktów drogowych, 31 przejść dla zwierząt i płazów) oraz przepusty. Za sprawą lokalizacji inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych zbudowano szczelny system odwodnienia (o łącznej długości 16,5 km, wraz z dwunastoma zbiornikami retencyjnymi i siedmioma infiltracyjnymi).
Kierowcy mogą korzystać z Miejsc Obsługi Podróżnych ulokowanych po obu stronach drogi ekspresowej na wysokości miejscowości Markuszów. Dostępne są parkingi i toalety, a dzierżawca MOP-u wkrótce rozpocznie budowę stacji paliw z restauracją.
Wjazd na drogę ekspresową możliwy jest poprzez węzły: Kurów Zachód (robocza nazwa Sielce) na przecięciu z projektowaną drogą ekspresową S12 (odc. Puławy – węzeł Kurów Zachód) i istniejącą DK17, Kurów Wschód (Kurów) – na przecięciu z drogą powiatową nr 1514L, Nałęczów (Przybysławice) – na przecięciu z przedłużeniem drogi wojewódzkiej nr 826, Jastków (Bogucin) – na przecięciu z istniejącą DK12/17.
Wartość całego projektu (prace projektowe, wykupy gruntów, budowa i nadzór) wyniosła ok. 785 mln zł. Inwestycja finansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kierowcy korzystają już z odcinka S17 od Lublina do Piask, czyli dawnej drogi krajowej przebudowanej do parametrów drogi ekspresowej. Co prawda znaki z białym samochodem na niebieskim tle są jeszcze zaklejone, ale za kilka dni zakończą się formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i będzie można w pełni wykorzystać walory tej trasy. To zbiegnie się z zakończeniem w połowie czerwca prac przy dostosowaniu obwodnicy Piask do parametrów drogi ekspresowej i kierowcy oprócz obecnych 12,1 km zyskają dodatkowe 4 km drogi szybkiego ruchu.
Cała trasa na odcinku Kurów – Lublin – Piaski będzie miała blisko 67 km długości, a łączny koszt inwestycji wynosi blisko 3,4 mld zł, z czego 2,4 mld zł stanowi dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowana obecnie S17 Kurów – Lublin – Piaski ma olbrzymie znaczenie dla całego województwa. To fragment międzynarodowej drogi E372 prowadzącej z Warszawy do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Z jednej strony pozwoli skrócić czas dojazdu ze stolicy do Lublina o pół godziny, a kierowcy jadący tranzytem ominą Lublin pokonując blisko 70 km w 35 minut (obecnie poza godzinami szczytu zajmuje to co najmniej godzinę, a w szczycie jeszcze dłużej).
Droga ekspresowa ułatwi dojazd do nowego Portu Lotniczego Lublin w Świdniku, a także stref przemysłowych rozlokowanych na obrzeżach miasta w sąsiedztwie trasy. Nowa trasa przejmie ruch z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg krajowych w woj. lubelskim (średni ruch od 20 do 36 tys. pojazdów na dobę) co przyczyni się również do spadku ilości wypadków.